دانشکده حقوق شهید بهشتی

۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

برات یکی از اسناد تجاری

در این پست به تعریف برات (که در کلاس آقای قدک مورد توجه قرار گرفت)به عنوان یکی از اسناد تجاری پرداختم.
- برات:


یکی از ضعیف‌ترین اسناد است.(در برات سه نفر باید حضور داشته باشند) نوشته‌ای است که به موجب آن شخصی که برات کش یا برات دهنده نامیده می‌شود معمولاً به یکی از بدهکاران خود که به آن برات‌گیر می‌گویند دستور می‌دهد تا مبلغ معینی وجه رایج کشور را در موعد معینی در وجه شخص ثالثی که دارنده برات می‌باشد حواله کرده و پرداخت کند.
شرایط شکلی یا ظاهری برات:
رعایت تشریفات ظاهری در برات بسیار مورد اهمیت است که تخلف از آن باعث بی‌اعتبار کردن این سند تجاری می‌شود. از شرایط شکلی اساسی در برات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- قید کلمه برات در ورقه این سند تجاری
سند تجاری برات می‌بایست با قید کلمه برات از سایر اسناد تمییز داده شده که ذی‌نفع با رویت آن نوع سند در اختیار را تشخیص دهد.
2- تاریخ تحریر یا نوشتن( به روز و ماه و سال)
در برات می‌بایست ذکر تحریر آن به قید روز و ماه و سال برابر قانون تجارت اقدام کرد. نوشتن تاریخ مذکور به صورت حروفی الزامی است به دلیل آنکه قید این تاریخ منشاء آثار حقوقی مختلفی از قبیل تعیین وعده برات مرور زمان و تعیین صلاحیت برات کش است. برابر ماده 226 قانون تجارت قید نکردن تاریخ تحریر در برات موجب می‌شود که مقررات مربوط به برات شامل سند مذکور نشود.
3- نام شخصی که باید برات را پرداخت کند برابر مفاد قانون تجارت( بند 3 ماده 223 قانون تجارت) ذکر نام شخصی که باید برات را تعدیله( پرداخت) کند، اجباری است و تخلف از آن موجب سلب امتیازات متصوره از برات می‌شود.
4- تعیین مبلغ برات: ثبت مبلغ ریالی برات از ارکان شکلی این سند تجاری است و تخلف از آن حقوق دارنده برات را سلب می‌کند. طبق ماده 225 قانون مذکور مبلغ برات باید با تمام حروف نوشته شود ولی نوشتن مبلغ به صورت عددی برات را مشمول حقوق قید شده در مواد همین قانون مشمول نمی‌کند و در صورتی‌که مبلغ برات را تاملاً یا عمدی یا سهوی بیش از یک مرتبه به تمام حروف در برات نوشته شود و بین آنها اختلاف باشد مبلغ کمتر قابل اعتبار و پرداخت است. اما اگر بین مبلغ با حروف و عدد اختلاف باشد مبلغ با حروف قید شده معتبر است.
5- تاریخ پرداخت وجه یا مبلغ برات:
تاریخ سررسید پرداخت وجه برات باید قید شود و در غیر این صورت برات صادر شده فاقد اعتبار است.

۱ نظر:

منصور شکوهیان گفت...

نرجس خانم متشکرم اطلاعات جامع وکاملی بود هرچند که اهل حقوق نیستم ولی برایم خیلی قابل استفاده وقابل فهم بود منتظر اطلاعاتی از این دست هستم موفق باشید