دانشکده حقوق شهید بهشتی

۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

تقسیم بندی انسانها از دیدگاه دکتر شریعتی








انسان ها بر چهار گروه اند:


۱ - آنانی که وقتی هستند نیستند وقتی که نیستند هم نیستند:


مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هویتشان را به ازای چیزی فانی واگذاشته‌اند. بی شخصیت‌اند و بی اعتبار. هرگز به چشم نمی‌آیند. مرده و زنده‌اشان یکی است.


۲- آنانی که وقتی هستند هستند وقتی که نیستند هم نیستند:


 عمده آدمها. حضورشان مبتنی به فیزیک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آنهاست که قابل فهم می‌شوند. بنابراین اینان تنها هویت جسمی دارند.


3-آنانی که وقتی هستند هستند وقتی که نیستند هم هستند:


آدمهای معتبر و با شخصیت. کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثیرشان را می گذارند. کسانی که همواره به خاطر ما می‌مانند. دوستشان داریم و برایشان ارزش و احترام قائلیم.


4-آنانی که وقتی هستند نیستند وقتی که نیستند هستند:


 شگفت انگیز ترین آدمها. در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه اند که ما نمی‌توانیم حضورشان را دریابیم. اما وقتی که از پیش ما میروند نرم نرم آهسته آهسته درک می‌کنیم. باز می‌شناسیم. می فهمیم که آنان چه بودند. چه می گفتند و چه می خواستند. ما همیشه عاشق این آدمها هستیم . هزار حرف داریم برایشان. اما وقتی در برابرشان قرار می‌گیریم قفل بر زبانمان می‌زنند. اختیار از ما سلب می‌شود. سکوت می‌کنیم و غرقه در حضور آنان مست می‌شویم و درست در زمانی که می‌روند یادمان می آید که چه حرفها داشتیم و نگفتیم. شاید تعداد اینها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.


۱۳ نظر:

رضا گفت...

خوب بود.

شیوا گفت...

سه دسته ی اول رو زیادتو زندگیمون می بینیم اما دسته ی آخر خیلی خیلی نادرن من فکر می کنم آیت الله بهجت و خصوصا علامه طباطبائی اینجوری بودن تازه بعد مرگشون بود که بعضیا(تازه همه هم نه!)فهمیدن اینا واقعا کی بودن اینو درباره ی علامه طباطبائی بیشتر شنیدم.

امین گفت...

شیوا خانوم اگه به این طور آدما علاقه داری میتونم چنتا کتاب بهت معرفی کنم.خودم مشتری همیشگی اینطور کتابا که زندگی نامه ی عرفا موضوشه هستم.خودمم چنتاییشو دارم.

سارا گفت...

به فکر فرو رفتم! ...
با شیوا هم موافقم
البته فکر کنم دسته سوم رو هم زیاد نبینیما!

داش علی گفت...

افرین خیلی متفکرانه و زیبا بود / خوشمان امد بازهم بگذارید از این مطالب .

نسرین گفت...

خیلی باحال بود داش امین
عاشق آدمای گروه سومم و چهارم

محمد گفت...

آدما همیشه هستن..همشون..این ماییم که خیلی وقتا نیستیم!!!!

فاطي گفت...

عالي بود! خود شريعتي دسته چهارم بود

جواد گفت...

دست داش امین گل درد نکنه هم اتاق منی دیگه این کار ا ازت بعید نیست جای آتیشی ترین طرفدار دکتر یعنی mr-r خالیه یکی بهش خبر بده بیاد بخونه حال کنه

زهرا گفت...

یکی بود یکی نبود نمی دونم کدوم یکی بود کدوم یکی نبود ولی مسلم وقتی این یکی بود اون یکی نبود و وقتی اون یکی بود این یکی نبود بعد50سال نفهمیدم کی بود کی نبود یا کی نبود کی بود ولیمسلم هر کی هرکی نبود چون یکی بود یکی نبود شما می دونید کی به کی بود؟

مسعود /البرز/ گفت...

ادمها سه دسته اند


دسته اول


دسته دوم

واز همه مهمتر دسته سوم

مسعود /البرز/ گفت...

به نظر من ادمها سه دسته اند

دسته اول

دسته دوم

و از همه مهمتر دسته سوم

مسعود/البرز/ گفت...

خوب معلومه که تو از همه مهمتری, بر منکرش لعنت

چون دسته ی اول انسانهای عاقلند که تکلیفشان معلومه دسته دوم دیوانه ها


هستند که تکلیف انها هم مشخصه

اما دسته سوم این نیمه دیوانه ها هستندکه مثل بختک افتادند رو زندگی مردم و

نه میتوان مثل دیوانه ها با انها برخورد کرد ونه مثل انسان های عاقل که برای امر به

این مهمی باید چارهای اندیشید./ به نظر من باید اینارو به قبایل افریقایی تبعید کرد

تا در صلح و ارامش کنار یکدیگر زنگی کنند./