دانشکده حقوق شهید بهشتی

۱۳۸۹ شهریور ۱, دوشنبه

سانسور این بار در دنیای شعر

چندی پیش نام فروغ فرخ زاد از کتاب شعر شاعران ایران و جهان حذف شد شاید به خاطر این شعر:


بر روی ما نگاه خدا خنده می زند،

هر چند ره به ساحل لطفش نبرده ایم.

زیرا چو زاهدان سیه كار خرقه پوش،
پنهان ز دیدگان خدا می نخورده ایم


پیشانی ار ز داغ گناهی سیه شود،
بهتر ز داغ مهر نماز از سر ریا.

نام خدا نبردن از آن به كه زیر لب،
بهر فریب خلق بگوئی خدا خدا.

ما را چه غم كه شیخ شبی در میان جمع،
بر رویمان ببست به شادی در بهشت.

او می گشاید … او كه به لطف و صفای خویش،
گوئی كه خاك طینت ما را ز غم سرشت.

توفان طعنه، خنده ی ما را ز لب نشست،
كوهیم و در میانه ی دریا نشسته ایم.

چون سینه جای گوهر یكتای راستیست،
زین رو بموج حادثه تنها نشسته ایم.

مائیم … ما كه طعنه زاهد شنیده ایم،
مائیم … ما كه جامه تقوی دریده ایم؛

زیرا درون جامه بجز پیكر فریب،
زین هادیان راه حقیقت، ندیده ایم!

آن آتشی كه در دل ما شعله می كشید،
گر در میان دامن شیخ اوفتاده بود؛

دیگر بما كه سوخته ایم از شرار عشق،
نام گناهكاره رسوا! نداده بود.

بگذار تا به طعنه بگویند مردمان،
در گوش هم حكایت عشق مدام! ما.

“هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است در جریده عالم دوام ما

۱۶ نظر:

شیوا گفت...

وا بعد تازه کشفیدن فروغ این شعرو داشته که برداشتن اسمشو حذفیدن؟؟؟ :o

یگانه گفت...

سلام
من امسال به عشق حقوق و تهران کلی درس خوندم رتبه ام که اومد با اینکه خوب شد اما مطمئن نیستم که یکی از دانشگاه های تهرانو قبول شم استرس داره داغونم میکنه وبلاگ شما رو اتفاقی دیدم گفتم ازتون راهنمایی بگیرم به نظرتون با رتبه 44 سهمیه منطقه 3 و 349 کشوری آدم می تونه حقوق یکی از دانشگاه های تهران رو بیاره؟ یعنی بین دوستای شما میانگین تو چه حدودی بوده که قبول شدین؟
ممنون میشم اگه از این بلاتکلیفی و نگرانی درم بیارین منتظر جوابتون هستم

سارا گفت...

خیـــــــــــــــــــــلــــــــــــی شعر قشنگی بود...من قبلا نشنیده بودمش:-(
فردا یهو دیدین کم کم حافظ و سعدی و ... مورد دار شناخته بشن و حذف بشن!فروغ که از اول یه پاش اینور خط بود یه پاش اونور!

سارا گفت...

دوستان یگانه خانوم رو راهنمایی کنید!من اصلا این چیزا از یادم رفته تو همین یه سال!

محمد حسين گفت...

سلام يگانه؛
كدوم شهري؟
شهرت كدوم سهميه و منطقست؟

atefeh گفت...

سلام یگانه جان

به خاطر رتبه ات و شکستن گردن رستم (کنکور 89 )بت تبریک می گم....

بذار اول یک آمار از قبولی های 88 بت بدم...دامنه رتبه بچه ها از 1 رقمی های منطقه 3 بود تا 200 منطقه 3 (البته از تهران)...رتبه هایی مثل رتبه ی کشوری تو هم بود.....یعنی من چند تایی دیده بودم...ولی چند تا نکته مهم رو باید بت بگم...اول اینکه تو اگه بوم یا قطب شهر تهران باشی خیلی امکان قبولیت بالاس....دوم اینکه رتبه زیرگروه یک خیلی مهمه.... من 2 تا از بچه های منطقه 3 رو با رتبه ای مثل رتبه منطقه تو می شناسم که الان هم کلاسیمونند....ولی به خاطر این قول قبولی 100 درصد بت نمیدم که ظرفیت ها نسبت به سال 88 شدیدا کاهش پیدا کرده .....پارسال 40 نفر بیشتر از امسال پذیرش وجود داشت....که البته امسال هم شبانه رو جایگزین کردند که شبانه رو 100 درصد می آری....به احتمال خیلی قوی علامه طباطبایی هم قبول می شی.....نگران نباش....

امیدوارم تونسته باشم کمکت کنم...

atefeh گفت...

سلام یگانه جان

به خاطر رتبه ات و شکستن گردن رستم (کنکور 89 )بت تبریک می گم....

بذار اول یک آمار از قبولی های 88 بت بدم...دامنه رتبه بچه ها از 1 رقمی های منطقه 3 بود تا 200 منطقه 3 (البته از تهران)...رتبه هایی مثل رتبه ی کشوری تو هم بود.....یعنی من چند تایی دیده بودم...ولی چند تا نکته مهم رو باید بت بگم...اول اینکه تو اگه بوم یا قطب شهر تهران باشی خیلی امکان قبولیت بالاس....دوم اینکه رتبه زیرگروه یک خیلی مهمه.... من 2 تا از بچه های منطقه 3 رو با رتبه ای مثل رتبه منطقه تو می شناسم که الان هم کلاسیمونند....ولی به خاطر این قول قبولی 100 درصد بت نمیدم که ظرفیت ها نسبت به سال 88 شدیدا کاهش پیدا کرده .....پارسال 40 نفر بیشتر از امسال پذیرش وجود داشت....که البته امسال هم شبانه رو جایگزین کردند که شبانه رو 100 درصد می آری....به احتمال خیلی قوی علامه طباطبایی هم قبول می شی.....نگران نباش....

امیدوارم تونسته باشم کمکت کنم...

شیوا گفت...

ای بابا ما که سهمیه منطقه یک بودیم از اوضاع سه خبر نداریم....ولی فکر کنم بشه....نه؟؟با 44؟تهران نشه همین بهشتی خودمون میاد؟؟خان؟؟حالا فوقش علامه! :دی

یگانه گفت...

ممنونم دوستان از راهنماییتون
آقای محمد حیسن سهمیه منطقه 3 دیگه... از استان کرمانشاه هستم شهرستان هرسین....
برام دعا کنید خیلی زحمت کشیدم...

amin گفت...

احتمال زیاد فبولی.

محمد حسين گفت...

زياد اميدوار نباش؛ اصلا هيچي معلوم نيس!
اگه تهران قبول شي هديه ي خداوند به تلاشته
با نحوه هاي جديدي كه جايگزين شده هر سال اعمال ميشه يه مجله اي هست بعد از اومدن رتبه ها مياد تو دكه ها كه همه فرمول ها رو داره كه خيلي راحت مي توني خودت از فرمول ها محاسبه كني گفته از چه درصدي شهرستاناي منطقه سه ميگيره و ...
مثلا مي توني محاسبه كني ظرفيت دانشگاه تهران و بهشتي حقوقشون كه براي مناطق سه سهميه سه هستش چه تعدا ميگيرن بعد بياي رتبه ي 44 خودتو بذاري داخلش؛ به گمان من از 100 نفر تهران تنها 15 الي 20 نفر حد اكثر به سهميه ي شما اختصاص داده بشه و از 110 تاي بهشتي تنها باز همون حدود و يا كمتر كه با اين حساب امكان حضور هست اما همه چي به شرايط بر ميگرده و دعاي مادرت. :)

شیوا گفت...

"زیاد امیدوار نباش؛اصلا هیچی معلوم نیس!"یعنی محمدحسین زد طرفو نابود کرد!! :))

سارا گفت...

:)) آره بخدا;-)

محمد حسين گفت...

به جاي اميد بي خودي حقيقت رو بشنوه :(
اين بده؟؟؟ :p

عاطفه گفت...

چرا بنده خدا رو اینجوری و با این قطعیت نا امید کردی ...بله یگانه جان آقای محمد حسین رییس سازمان سنجش اند و شاید پیک حق اند... مثل قضیه ای که دو سال پیش توو اصفهان اتفاق افتاده بود که ماجرا این بود که یکی از پشتیبان های کانون یکی از داوطلب هاش رو از موفقیت تو کنکور 87 نا امیییییید می کنه و اون داوطلب بیچاره هم یک ساعت بعد می ره بالای یک ساختمون 10 طبقه و خودکشی می کنه....


یگانه جان شما 99 درصد علامه رو می آری....و حدود 50 یا 60 درصد بهشتی رو می آری.....دانشگاه تهران رو نمی آری....و شبانه بهشتی و علامه رو 100 درصد می آری....به علاوه دانشگاه های تهران خوبند ولی اینقدر هم خبری بشون نیس تا اونجایی که حداقل توو این یک سال من فهمیدم و همچنین سایر بچه ها(برای اثبات این مدعا ر.ک اعتراض نامه سارا و بچه ها)...

حسن گفت...

سلام دوست عزیز. منم دانشجوی رشته حقوق و اتفاقا ورودی 87 دانشگاه بوشهر هستم. یه وبلاگ حقوقی هم دارم که خوشحال میشم سر بزنید. من با اجازه لینکتون می کنم و خوشحال میشم شما هم لینک بدید.امیدوارم بتونیم با هم در زمینه حقوق بیشتر همکاری کنیم.در صورت موافقت خواهش می کنم یه خبر کوچولو بدید.
در ضمن ضن شعر رو هم خوندم خیلی خیلی زیبا بود و دلنشین
متشکرم