دانشکده حقوق شهید بهشتی

۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

تاریخ حقوق بین الملل عمومی

تاریخ حقوق بین الملل عمومی

تاریخ حقوق بین الملل عمومی سیر تکامل رویه ی دولت و پیشرفت عقاید علمی را بررسی می کند . این موضوع کاملاً متفاوت از حقوق بین الملل خصوصی و یا تاریخ مقایسه ای حقوق اساسی است . گر چه حقوق بین الملل در معنای نوین این واژه از سده ی شانزده به وجود آمده است ، بسیاری از مورخان حقوق بین الملل ، تاریخ باستان را به عنوان منبعی برای گسترش اولیه ی اصول حقوق بین الملل به حساب می آورند . مهم ترین مفاهیم در این رابطه از اعمال بین دولت-شهرهای یونانی و مفهوم حقوق ملل در حقوق رومی (که روابط بین شهروندان رومی و مردم غیر رومی را تنظیم می کرد) سرچشمه می گیرند . در شرق آسیا نظریه ی سیاسی نه بر اساس برابری دولت ها بلکه بر پایه ی برتری امپراتوری چین بر جهان استوار بود .

تاریخ عهد عتیق

یونانی های باستان پیش از اسکندر کبیر دولت های کوچک زیادی را به وجود آوردند که دائماً در حال جنگ با یکدیگر بودند . در صلح و در جنگ ، یک فرهنگ بین الدولی رشد کرد که قواعد ویژه ای را درباره ی چگونگی رفتار متقابل این دولت ها تجویز می کرد . این قواعد در ارتباط با دولت های غیر یونانی اجرا نمی شد اما جامعه ی بین الدولی میان یونانی ها به جامعه ی بین المللی مدرن شباهت داشت .

امپراتوری روم یک حقوق بین المللی را گسترش نداد چرا که در رفتارش با قلمروهایی که پیش از این بخشی از امپراتوری نبودند ، بدون توجه به هر گونه قواعد خارجی عمل می کرد . رومی ها قوانین داخلی را شکل دادند که بر اعمال میان شهروندان رومی و خارجی ها حکومت می کرد . این حقوق که jus gentium خوانده شد (برخلاف jus civile که بر روابط میان شهروندان روم حکومت می کرد) برخی اندیشه های بنیادین عدالت را در قالب قانون در آورد و برخی قوانین را به هدفی نسبت داد ، حقوق طبیعی مستقل . این اندیشه های انصاف و حقوق طبیعی باقی مانده و در حقوق بین المللی مدرن بازتاب یافتند .

در ادامه به ظهور دولت-ملت ها می پردازیم

ترجمه بردیا

منبع ویکیپدیا انگلیسی


۷ نظر:

سارا گفت...

بین الملل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!خدااااااااابردیا فک کنم بهتره تا قبل از اومدن نمره هاش خودت بدون نیاز به خشونت بری سراغ بررسی تاریخ یه رشته ی حقوقی دیگه!;-)

فروغ گفت...

همه ی این متن یه طرف...
اون قسمت آخرش "ترجمه بردیا" یه طرف دیگه
lol
:D

فروغ گفت...

همه ی این متن یه طرف...
اون قسمت آخرش "ترجمه بردیا" یه طرف دیگه
lol
:D

شیوا گفت...

بردیا اول صبر می کردی نمره ش بیاد بعد می دیدی اگه دیگه جلوی ماها میشه اسم بین الملل رو آورد این مطلبو می ذاشتی!!
مدنی رو که بلد بودیم اون شد.بین المللو که بلد نبودیم چی میشه...؟

ناشناس گفت...

قربون بیگ زاده برم با این نمره های بالایی که داده ....واقعا هرچی از بین الملل بگی کم گفتی بخدا....

شیوا گفت...

بردیاااااااااااااا!!!!!
این مطلبو از جلو چشمای من دور می کنی یا خودم دست به کار شم و کلا وبلاگو و حتی بلاگ اسپاتو کن فیکون کنم؟؟؟؟؟!!!!!

hassan گفت...

بردیا منو یاد سخنرانی های بیگ زاده انداختی . بردیا این تابستونی هفته ای یک بار هم که شده مطالبی درباره زبان فرانسه بذار تا ما(اونایی که کلاس فرانسه نمی رند ) هم بتونیم فرانسه یاد بگیریم . مرسی